Je hebt je droomhuis gevonden en het koopcontract is getekend! Het is nog te vroeg om de champagnefles te ontkurken, maar je kunt de fles wel alvast aanschaffen. Welke stappen moeten nu nog worden genomen? Ontdek hieronder meer.

1. Een bouwkundige keuring

Wanneer je een huis gaat kopen, is het verstandig om het koopcontract goed door te nemen. In het contract staan vaak ontbindende voorwaarden. Hierin kan door de kopende partij een bouwkundige keuring in de voorwaarden worden opgenomen. In dat geval lopen de aankoopmakelaar, de potentiële koper en de bouwkundige door de woning heen om te kijken of er nog gebreken zijn of dat er achterstallig onderhoud is. Een aankoopmakelaar zal dit vrijwel altijd adviseren aan zijn kopers, om het zekere van het onzekere te nemen.

2. De taxateur

Het kan zich voordoen dat de financiering nog moet worden geregeld. Wanneer dit het geval is, zal een onafhankelijke taxateur de woning taxeren. Dit betekent dat de taxateur gaat kijken wat de woning op dat moment waard is. Op basis van het taxatierapport wordt de financiering wel of niet verstrekt door de makelaar. Indien de financiering niet rond komt, kan de koper de koop laten ontbinden.

3. Oplevering van de woning

Wat doet een aankoopmakelaar dan nog meer tijdens de koopprocedure? Een belangrijke taak die de aankoopmakelaar heeft, is de inspectie van de woning. Vaak is de woning al compleet leeg, behalve de mee gekochte goederen als gordijnen en verlichting. Een aankoopmakelaar loopt dan door het huis om alles nogmaals te controleren. Dit is erg belangrijk. Je wilt het liefst van te voren aangeven dat iets niet klopt en niet wanneer de koop is afgerond. Als er nog niets is betaald, zal de verkopende partij meer moeite doen om het probleem op te lossen.

5. Op naar de notaris!

Wanneer de dag van de sleuteloverdracht is aangebroken gaan de verkoper en koper naar de notaris voor de officiële overdracht. Hierbij is vereist dat de verkoper en koper de door de notaris opgestelde leveringsakte ondertekenen. Hier zet de notaris zelf ook zijn handtekening onder. Door het ondertekenen van deze leveringsakte wordt de koper eigenaar van de woning. Het al eerdere getekende koopcontract vormt de basis voor de akte van levering. Ook bij deze laatste ondertekening is de aankoopmakelaar aanwezig, zodat de koper in alle vertrouwen het laatste stukje van het proces met vol vertrouwen kan afsluiten.

6. De laatste stap

Nu alle papieren zijn getekend, zal de notaris een afschrift van de levertingsakte inschrijven in het openbare register van kadaster. Pas dan is de eigendomsoverdracht compleet. Wanneer de leveringsakte staat ingeschreven is het officieel, het huis is gekocht. Hoera!